tisdag, september 23, 2008

Tjänar verkligen misogyna män mer?

Enligt en studie tjänar män med en primitiv kvinnosyn mer än andra män. Män som tycker att kvinnans naturliga plats är spisen ska enligt studien tjäna 8500 dollar mer per år än dom som inte tycker så.

Troligen är en del av förklaringen att en del män som tycker att kvinnan ska stå vid spisen helt enkelt prioriterar jobbet framför familjen, vilket ger fler arbetade timmar. Men skillnaden är onekligen stor, och det är givetvis tråkigt om genuint misogyna män premieras. För jag har svårt att tänka mig att sexister skulle prestera bättre än andra.

Studien bör inte avvisas som feministisk propaganda, utan kan vara ekonomiskt intressant för arbetsgivare. Betalar jag mina anställda efter vad dom verkligen presterar, eller slösar jag pengar på medelmåttiga bromsklossar?

Inga kommentarer: