torsdag, april 03, 2008

Filmrecension: Fitna

Fitna är en politisk kortfilm av den nederländske parlamentsledamoten Geert Wilders. I och med att filmen varit så omtalad och väckt mycket protester från såväl medborgare, politiker och näringsliv valde jag att ta och se den. Är det en seriös analys av islamistisk teokrati eller är det ett kollektivt skuldbeläggande av muslimer, m a o rasism?

Filmen innehåller citat ur koranen och uttalanden av imaner som är sexistiska, homofobiska, rasistiska eller uppmanar till initiering av våld mot oliktänkande. Liknande citatinsamlingar har man sett från en del bibelkritiska verk. I grunden är det bra att man inte är blyg att plocka fram dom mörka sidorna ur skrifter som trots allt många har en anknytning till. Detta givetvis under förutsättning att man inte pekar ut oskyldiga…

Riktigt osmakligt blir det när statistik över antalet muslimer i Europa framställs som ett existentiellt hot. Dessutom hoppar man direkt från korankritik till hotbilden. Med det snabba hoppet vill Wilders att man ska få uppfattningen att är att muslimer i Europa i allmänhet sympatiserar med dom grova citaten. I verkligheten är dock endast en minoritet av befolkningen oavsett religion för initierande av våld mot folk av annan tro. Och då beror det på hjärntvätt eller empatistörning än på religionen i sig.

Sedan får man se hur Wilders målar upp ett scenario om hur muslimerna tar makten över Europa och slutligen blir det koranverser igen.

För mig är det uppenbart att filmens syfte är att skapa en ”vi och dom”-känsla gentemot muslimer. Han vill att vi inte ska se dom som individer utan som ett hotande kollektiv. Och när man inte ser någon som en individ finns risken att man utsätter den personen för något som man annars inte skulle utsätta den för.

Jag väljer därmed att klassa filmen som rasistisk. Jag tycker dock inte att man ska förbjuda den. Lagen för hets mot folkgrupp – skulle dock föredra att den ändrades till ”uppmaning till democide” – bör vara stringent. Däremot förtjänar filmen en ordentlig sågning av tittarna, och jag har full förståelse om politiker protesterar och marknadens aktörer väljer bort att publicera filmen.

Jag är ingen som letar efter islamofobiska uttryck i varenda liten grej, jag tyckte att en del av Muhammedkarikatyrerna var fyndiga och jag vill bevara rätten att provocera. Men Fitna är enligt min mening rasistisk smörja. Betyg: 1/10

Inga kommentarer: