tisdag, november 06, 2007

Leve rationalismen!

Tänk dig att du har en dator med några år på nacken med XP, och köper en ny dator med Vista. Du är missnöjd med Vista och vill hellre köra XP, så du vill nergradera. Om du köpt datorn från ex Packard Bell finns ingen möjlighet att välja en XP-licens istället, så då är det mest logiska att man försöker installera XP från den gamla datorn. Men när allt är installerat och klart börjar Windows tjata om att man ska aktivera det, och det går inte eftersom XP-licensen vara gäller för den gamla datorn. Att man ska behöva betala tre(!) gånger för Windows är inte självklart ens för tekniska konsulter, och definitivt inte för vanliga användare. Detta är ett exempel på irrationalism till kundens nackdel.

Irrationalism kan också vara till tjänsteleverantörens (företagets) nackdel. Ett företag kan vara tvunget att skriva en massa idiotiska varningstexter på sina produkter för att bli stämda av lycksökande konsumenter. T ex varningar om att kaffet på McDonalds är varmt och att mikrovågsugnar inte är lämpliga att torka husdjur i.

Jag efterlyser mer rationalism, där man kan förutsätta att kunden har en fungerande hjärna och kan ta eget ansvar, men inte att kunden ska tycka om att läsa långa licensavtal som nattlektyr.

Inga kommentarer: